Spørgsmål:
Hej. Jeg har i mange år haft tendens til i perioder at se dyre porno på nettet og ornanere til det.. Og jeg skammer mig dybt over det. Jeg har ikke haft sex med et dyr, men som ung teenager har jeg en enkelt gang haft en vens hund og min egen kanin til at humpe mig med tøj på. Nogen gange kan jeg kun opnå orgasme ved at se porno med hunde eller heste.. Når jeg er i det mindset er det det eneste jeg kan tænke på, og kan endda have fantasier om at have sex med dyr i fremtiden. Men bagefter skammer jeg mig så meget, at jeg nærmest ikke kan være i mig selv.. Jeg elsker dyr. Jeg har haft kæledyr hele mit liv, og har i dag en gekko og den sødeste kat jeg har adopteret fra internatet. Jeg kunne aldrig drømme om at gøre skade på dem! Jeg sætter altid deres behov over mine egne, og jeg har været vegetar siden 2018. Jeg forstår ikke hvorfor jeg stadig nu som voksen har denne her tiltrækning af dyr.. jeg hader mig selv for det. Og jeg er så bange for, om jeg i fremtiden kunne finde på at have sex med en hund eller hest, hvis jeg fik daglig kontakt til dem, og havde et øjebliks svaghed.. Jeg har aldrig snakket med nogen om det. Ikke engang anonymt.. Jeg ville bare ønske de her tanker og følelser ville forsvinde.

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål. Vi er glade for, at du skriver ind - at få sagt noget svært højt for første gang er et stort og sejt skridt at have taget. Når det så er sagt, så er det ikke muligt for os at komme med et meget konkret svar eller løsning. Det er et stort emne, og vi kunne have lyst til at tale mere om, hvordan det lige netop er for dig. Det kan brevkasseformatet ikke, men vi vil give vores tanker, om det du skriver.
Du beskriver, at du i mange år har set og onanaret til dyreporno - og skammet dig over det. Mens det ikke er ulovligt at se dyreporno i Danmark, så er det som du nok ved ulovligt at have sex med dyr og at lave videoerne. Der er mange, der kan nikke genkendende til det her med at skamme sig over, hvad for noget porno, man ser og hvad for nogle lyster man har, men det har selvfølgelig et ekstra lag til det, som gør det svært, når det er en fantasi, som aldrig vil skulle udleves.
Det er hårdt at have det sådan, at man hader sig selv, og at man er bange for, om man kunne finde på at gøre noget ved den ulovlige fantasi i et svagt øjeblik i fremtiden. I Danmark er det muligt at få hjælp til den slags. Du har fortjent ikke at skulle gå rundt med den slags skam eller frygt for at gøre noget, som du godt ved ikke skal ske. Vi ved, at det kan være svært at tale højt om, og i den forbindelse også ofte svært at få rakt ud til den rigtige behandling - men du har allerede taget det første skridt, og det er virkelig sejt. Vi håber, at du kunne have mod på at kontakte Center for Seksualitet, der som en del af Aalborg Universitetshospital hjælper andre, der af den ene eller anden årsag har nogle seksuelle problemstillinger, som de har brug for hjælp til at håndtere. Deres telefonnummer er 97 66 04 43, og de har åbent mandag til fredag fra klokken 8.15-10.15.
Når du beskriver de her ting, bliver vi også nysgerrige på, hvordan du mon går og har det i det hele taget? Hvordan ser dit liv ud, er du ellers glad og tilfreds i det? Har du nogle gode relationer omkring dig, hvordan trives du i din hverdag? Er der noget af det, som mon påvirker dine tanker eller adfærd omkring dyrepornoen? Måske du kunne have lyst til at tale mere med os om de her ting, så vi kunne få en lidt bedre forståelse for din situation. Det kan også være noget, du tager med, hvis du får mod på at kontakte Center for Seksualitet, og I sammen finder ud af, om der er et behandlingsforløb, som du kunne have lyst til.
Vi har tidligere besvaret et spørgsmål om samme emne, måske det kunne være brugbart for dig at læse, hvad det handlede om. Her er linket.
Vi håber, at du kunne bruge svaret til noget. Hvis du har lyst til at tale mere med os om det, er du mere end velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125