Spørgsmål:
Hej brevkasse. Jeg er meget knust. Jeg har fast kæreste og har virkelig ikke lyst til at miste ham. Jeg bliver så gravid og vi er begge lykkelige.. lige indtil jeg finder ud af at man regner graviditets uger fra sidste menstruations dato og ikke fra datoen man var sammen.. det vil sige at jeg har fundet ud af at det kan passe med et sidespring jeg havde og som jeg fortryder inderligt! Jeg var sammen med min kæreste samme dag også + de efterfølgende dage. Sidespringet havde ikke udløsning. Hvor stor er chancen for at det er sidespringet der er far? Jeg har brugt en omvendt terminsberegner som siger undfangelses datoen er 27/7 og vi var sammen d. 30 som jeg synes jeg skræmmende tæt på..

Svar:
Hejsa,
Mange tak for dit spørgsmål. Det helt korte svar er at vi ikke kan give noget sikkert svar, MEN ud fra det du fortæller lyder det til at der er størst sandsynlighed for at det er din kæreste som er faren.
Du skriver at undfagelsesdatoen er d. 27/7. Det vil altså sige at det det var d. 27/27 at du havde ægløsning. Selv med brug af terminsberegnere, kan det være svært at vide om det var lige præcis den dag undfangelsen faktisk skete. Men hvis vi alligevel antager at det er den dag du blev gravid, lyder det stadig mest sandsynligt at din kæreste er faren. Som udgangspunkt er der størrere sandsynlighed for at blive gravid dagene op til ægløsning, end efter ægløsning hvor sandsynligheden er mindre. Altså peger det på at der er en mindre sandsynlighed for at du blev gravid d.30, hvor sidespringet fandt sted.
Derudover fortæller du at sidespringet ikke havde udløsning. Selvom at sidespringet ikke havde udløsning, kan man stadig godt producere præsperm, hvor der også kan være sædceller. Det kan derfor ikke udelukkes at man kan blive gravid, selvom at personen man har sex med, ikke har udløsning i én. Dog er der en betydeligt større sandsynlighed for graviditet, hvis ens parter har en decideret udløsning i én.
Vi håber på at du føler at du har fået svar på dit spørgsmål, og kan finde tilbage til lykkefølelsen. Du skal altid være hjertens velkommen til at ringe eller skrive herind, hvis du stadig har spørgsmål, eller hvis du gerne vil snakke om dine tanker omkring at føle sig knust, graviditeten, eller fortrydelserne omkring sidespringet. Om ikke andet ønsker vi dig og jer alt det bedste.
Kærlig hilsen
Sexlinien