Spørgsmål:
Jeg har en sød kæreste som jeg er glad for. Det er min anden kæreste og altså den anden jeg er intim med. Det bedste jeg vidste med min ex var når han gav mig oral, det var bare mega tilfredsstilende for mig. Men min nuværende har aldrig givet mig oral. Jeg har givet ham oral, også fuldbyrdet, og jeg har forsøgt lissom at nærme mit skød til hans ansigt men han reagerer ikke på det. Jeg har aldrig fortalt om min ex og at jeg har fået oral af ham, det har jeg ikke lyst til at fortælle. Jeg ved godt at i bare skriver vi skal snakke om det men det er alt for pinligt. Vi er alt for generte til det og snakker aldrig om sex, giver bare små tegn. Men jeg kan altså ikke få ham til det. Og det er altså ikke fordi jeg smager eller lugter dårligt, hverken fra skede eller numse. Jeg er meget obs på min hygiejne og både skede og numse er lige til at gå til, det ved jeg bare. Tror i der er en måde jeg kan få ham til at give mig oral på?

Svar:
Hej og tak for dit gode og svære spørgsmål!
Du har helt ret i, at vores første reaktion er at råde dig til, at tale med din kæreste om, hvad du har lyst til og drømmer om i jeres sexliv sammen. Vi kan så godt forstå, at det er lettere sagt end gjort, og vi ville også ønske, at vi kunne give dig et råd, som var nemmere at føre ud i livet uden at det skulle blive pinligt. Men måske er der ikke nogen vej uden om, at det bliver i hvert fald en lille smule pinligt, når det nu drejer sig om noget lidt nyt og følsomt. Og måske kan det også være ok, at 'give sig selv lov' til at komme i en lidt pinlig situation, hvis man får en bedre og kommunikation og et bedre sexliv med sin søde kæreste ud af det?
I hvert fald vil vi prøve at give nogle tips til, hvordan du kan prøve at få din kæreste til at forstå, at du gerne vil have oralsex — uden at det bliver alt for pinligt.
Det kan være en mulighed at prøve at tale lidt 'rundt om' emnet. Så i stedet for, at det bliver helt direkte, kan du give din kæreste nogle hints, f.eks. ved at sige, at din veninde har prøvet oralsex med sin kæreste eller at du har hørt om det i en podcast, serie eller lignende. Det kan måske være med til at plante idéen i din kærestes hoved og være en måde at 'sige det uden at sige det,' som kan føles lidt mindre pinlig. På samme måde kan det også være, at du kan spørge din kæreste — enten før, under eller efter at I har sex — om der er noget han har lyst til, at du gør i sengen. Ofte bliver sådan et spørgsmål stillet retur, og hvis du bliver spurgt er det måske lidt lettere at få over sine læber, at du gerne vil have, at din kæreste også skal give dig oralsex, ligesom du gør for ham.
For nogle mennesker er de pinlige ting mest af alt pinlige, fordi man står ansigt til ansigt med den anden person. Derfor kan det nogle gange hjælpe, at skrive om tingene i en sms eller på en chat. Hvis I skriver sammen meget af tiden, kunne du prøve at spørge over tekst, om du gerne må stille ham et spørgsmål. Og hvis det er ok, så kunne du spørge, om han kunne være klar på at prøve også at give dig oralsex en dag, hvor I er sammen.
Hvis alle de ting vi har nævnt stadig virker for pinlige eller grænseoverskridende, kan det måske også være en mulighed at sætte en film eller noget musik på, hvor sker eller bliver nævnt noget med oralsex. Så kan filmen eller musikken ligesom 'bringe emnet på bane,' og du kan enten sende din kæreste et blik eller smil, eller du kan bruge aneldningen til at nævne, at du faktisk også er interesseret i at prøve, at han skal gøre det ved dig.
Vi håber at de her ting har hjulpet lidt og måske givet dig nogle idéer til, hvordan du kan få kommunikeret til din kæreste at, du godt kunne tænke dig, at han gav dig oral. Hvis du beslutter dig for at prøve at tale (mere eller mindre direkte) med din kæreste om det, så husk at du altså slet ikke er forpligtet til at fortælle, at din ex plejede at give dig oral — man kan sagtens have samtalen uden at komme ind på det. Vi håber, du vil prøve at give det et forsøg. Hvis du og din kæreste sammen får lidt mere sprog for, hvordan i kan tale sammen om de her ting, vil det give jer mulighed for bedre at kunne bede om de ting, I har lyst til — og måske også gøre det lettere og mere naturligt at sige nej, hvis der er noget I ikke har lyst til.
Husk at du også altid er velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 for at få yderligere rådgivning eller andre spørgsmål. Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 15 og kl. 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140