Spørgsmål:
Hej Jeg oplever, at jeg får svamp for neden, når min kæreste og jeg har sex nogle dage i træk. Der er ikke penetration. Jeg går altid på toilettet lige bagefter for ikke at få blærebetændelse. Men nærmest hver gang vi har gjort det to-tre dage i træk, så får jeg svamp bagefter. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at undgå det, for det er rigtig træls. Kh

Svar:
Hejsa, og tak for dit spørgsmål!
Svamp i skeden er meget almindeligt og kommer ofte, fordi surheden (ph-værdien) i skeden bliver ændret.
I princippet kan man sige at alle kvinder allerede naturligt har sporer af svamp i skeden, men at når ubalancen optræder, vil man opleve symptomer som fx kløe, hvidt klumpet udflåd og irritation i skeden. Hertil skal det nævnes at svamp er ufarligt og ikke kan gøre dig steril.
Jeg kan godt forstå at du syntes, at det kan være super irriterende at have tilbagevendende svamp, men til gengæld findes der forskllige tiltag for at mindske det.
1) Forsøg at holde området tørt og rent. Ved vask af skedeområdet, skal man blot bruge vand. Sæbe kan være med til at forstyrre surhedsgraden.
2) Du kan behandle svampen med håndkøbsmedicin som vaginaltabletter og creme, der kan købes på apoteket.
3) I skal selvfølelig kunne have sex når i har lyst til det, men det er værd at nævne, at hver form for 'aktivitet'; herunder berøring, kys eller andet i skedeområdet kan være med til at sætte surhedsgraden i ubalance da bakterier kan være til stede. Dog er det helt naturligt at have sex flere dage i streg, så det er nødvendigvis ikke det som er grund til problemet.
Hvis det er tilbagevendelse svamp, som det i dit tilfælde kunne lyde som, kan det være en god idé at opsøge læge for at finde den bedst mulige løsning på problemet.
Vi håber du fik afklaring på dit spørgsmål - Ellers er du meget velkommen til at ringe/skrive ind til os på hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen,
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år