Spørgsmål:
Hej BB:) Jeg har brug for jeres mening. Min kæreste og jeg har været sammen i omkring to måneder. Selvom det måske ikke lyder af så lang tid, er vi blevet virkelig tætte. Vi er meget forelskede, men det er ikke kun det. Vi er også rigtig gode venner, kan snakke om alt og har det virkelig sjovt sammen. Vi har god kommunikation, er ærlige over for hinanden og respekterer hinandens grænser. Vi føler begge, at vi passer rigtig godt sammen, både som kærester og som mennesker. I løbet af vores forhold er vi blevet mere og mere trygge ved hinanden fysisk. Vi har taget tingene i vores eget tempo og snakket åbent om, hvad vi har lyst til, og hvad vi ikke har lyst til. Derfor føler jeg også, at vi nærmer os et punkt, hvor vi begge kunne have lyst til at have sex. For nylig sov vi sammen, og vi havde begge lyst til mere, men hans familie sov lige ved siden af, så der skete ikke noget. Bagefter snakkede vi om det, og det var tydeligt, at vi begge tænkte på det samme. Det føltes faktisk mere naturligt og rigtigt end mange af de andre store milepæle i forholdet har gjort, for eksempel vores første kys. Samtidig er jeg i tvivl. Min mor synes, at vi måske er lidt unge, (jeg bliver 15 om knap en måned, og han bliver 15 i november) og jeg kan godt forstå hendes bekymring. Hun er egentlig meget åben omkring sex og har sagt, at hvis jeg bliver seksuelt aktiv, skal vi snakke om prævention og alt det praktiske. Hun er bare bange for, at jeg kommer til at gøre noget, jeg senere fortryder. Det får mig til at tænke: Hvordan ved man egentlig, om man er klar? Er det et problem, hvis man føler sig klar, selvom man måske er yngre end gennemsnittet? Kan man stole på, at noget er rigtigt, bare fordi det føles sådan? Jeg tænker også over, om der overhovedet er så stor forskel på samleje og andre seksuelle ting. Hvis man allerede er meget intime, kysser, rører ved hinanden, er sammen hud mod hud og føler sig trygge sammen, er samleje så bare næste skridt, eller bør man stadig vente? Er det bedre at starte med mindre ting først, eller handler det mere om, hvad der føles rigtigt for de to mennesker? Vi ved godt, hvor vigtigt det er at passe på sig selv og bruge beskyttelse. Det, jeg er mest i tvivl om, er egentlig ikke det praktiske, men hvordan man ved, om man er klar, og hvordan man undgår at forveksle forelskelse med reel parathed. Hvad tænker I?

Svar:
Hej med dig, og tak for din mail.
Tillykke med kæresten, hvor er det dejlig for jer! Forskellige mennesker er klar til sex på forskellige tidspunkter, og nogle bliver det aldrig. Det er rigtigt nok, at I er yngre end gennemsnittet for den seksuelle debut, men gennemsnittet ligger netop, hvor det gør, fordi der både er folk, der er yngre og ældre, der har sex for første gang, ikke fordi alle har deres debut, når de er samme alder.
Der er et par gode ting at overveje, når man skal finde ud af, om man er klar til at have sex for første gang:
• For det første ligger den seksuelle lavalder på 15 år. Det vil sige, at det er ulovligt at have sex med nogen, der er yngre end 15. Loven er dog lavet for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end dem selv. Hvis to 14-årige har sex med hinanden, fordi de begge to har lyst, bliver de altså ikke straffet for det.
• En god tommelfingerregel er, at man er klar til at have sex, når man har så meget lyst, at man ikke kan lade være. Det er en følelse, man bedst selv kan mærke efter indeni. Hvis der opstår tvivl eller modvilje, der føles anderledes end blot sommerfugle i maven / den nervøsitet, der er normal at have, når man skal prøve noget nyt og stort for første gang, så er det bedre at vente, og tage tingene stille og roligt.
• Sørg for at have lavet aftaler om, hvilken form for prævention, I ønsker at bruge. Kondomer beskytter som det eneste mod både graviditet og kønssygdomme, men der er også masser af andre præventionsformer, der beskytter mod graviditet. En snak med lægen kan hjælpe med at få overblik over, hvilke muligheder, der er, og hvad der er den rigtige for jer. I kan også se mere på vores side her: Hvad er prævention? Find alle svarene her
• Hertil kommer også, at det kan være rart at snakke om, hvad man gør, hvis man skulle blive gravid alligevel, f.eks. overveje, hvilke voksne, I har tæt på, som I ville være trygge ved at søge hjælp og støtte hos.
• Det vigtigste, når man begynder at have sex, er at være skarp på samtykke. I Danmark siger loven, at man kun må have sex med nogen, der tydeligt at udtrykt, at de har lyst til det. Det kan være med ord eller med tydeligt kropssprog. Samtykke kan altid trækkes tilbage igen – også midt under sex, hvis man ikke har lyst længere, og samtykke til sex én gang er ikke automatisk samtykke til sex en anden gang. En god huskeregel her, som også kan bruges til at vide, om man er klar til sex, er at man ikke bare gerne vil gave et ja, men et ”entusiastisk ja”. Hvis ikke det er et ”hell yes!”, er det et nej.
• Derudover er det en god idé at snakke sammen på forhånd om, hvad man godt kunne tænke sig, der skulle ske. Skal der være stearinlys tændt? Skal det være på et tidspunkt, hvor forældrene ikke er hjemme? Hvilke former for sex, har man lyst til at prøve? Osv.
Du spørger, om der er stor forskel på samleje, og andre seksuelle aktiviteter, og om samleje er det næste naturlige skridt efter anden form for seksuel intimitet. Det er overordnet set et spørgsmål om personlig præference. For nogle kan der være stor forskel, for andre mindre eller ingen forskel. For nogle kan det f.eks. føles ekstra sårbart at lade sig penetrere, fordi man bogstaveligt talt inviterer en anden til at komme ind i ens krop. Men der er også mennesker, f.eks. nogle lesbiske, der slet ikke har penetrationssex – men derfor har de jo stadig ”rigtig” sex. Derfor er samleje heller ikke bare det naturlige næste skridt for alle. Det handler udelukkende om, hvad der føles rigtigt for de involverede.
Vi håber, at vores svar kunne give noget klarhed, og ønsker jeg alt held og lykke fremover med både kærligheden og sexlivet. Skulle der opstå andre spørgsmål, er I selvfølgelig altid velkomne til at skrive eller ringe ind igen.
Mvh. Sexlinien, XX33