Spørgsmål:
Kan der gøres nøget ved for store indre skamlæber? Det er sådan at én af mine indre skamlæber hænger meget ud af skeden, altså så meget at det genere mig i min hverdag. Det begynder at gøre ondt og være til ubehag pga. Den gnider sig op ad mit undertøj. Og jeg kan altså ikke "gemme" den væk, hvis det giver mening.

Svar:
Hej og tak for din henvendelse
Så vidt vi ved, er store kønslæber ikke noget, man gør noget ved alene af kosmetiske årsager — altså hvis man er træt af måde, de ser ud. Selvom det er helt almindeligt, at der kan være ting man er utilfreds med ved sin krop, så er det bedste at finde en ro og accept af, at man er skabt som man nu en gang er. For alle kroppe er forskellige og smukke lige som de er — også forneden.
Men du beskriver også, at du faktisk oplever smerte og ubehag på grund af størrelsen på dine kønslæber. I og med at du stadig kun er 17 år, er din krop formentlig ikke færdigudviklet endnu. Derfor kan det godt være, at dine kønslæber stadig kan nå at udvikle sig sådan, at du ikke vil opleve smerte og ubehag.
Men hvis ubehaget og smerterne bliver ved med at være der i den kommende tid, så vil vi råde dig til at bestille en tid hos egen læge for at høre om mulighederne for at få hjælp. Det er ikke meningen, at du hele tiden skal gå rundt med smerte i underlivet. Det vil i nogle tilfælde være muligt at få opereret kønslæberne mindre ved et lille kirurgisk indgreb hos en praktiserende gynækolog eller på gynækologisk afdeling på hospitalet. Det vil dog i første omgang være din egen læge, der skal undersøge dig og så vurdere, hvad der vil være den bedste løsning for netop dig.
Vi håber at dette har været svar på din henvendelse. Hvis der er flere ting du godt kunne bruge svar på, er du mere end velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66. Vi har åbent alle dage mellem 15 og 19, og vi vil meget gerne hjælpe dig så godt vi kan.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140