Spørgsmål:
Hejsa Jeg har et spørgsmål vedrørende klamydia smitte. Sagen er den at jeg for over 3 uger siden havde både ubeskyttet vaginal- og oralsex med en dreng som har klamydia. Jeg har været til lægen og er blevet testet to gange både vaginalt og i svælget men begge gange er jeg testet negativ. Er det en garanti at klamydia smitter hver gang? Kan jeg have undgået at blive smittet?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit virkelig gode spørgsmål.
Klamydia har en inkubations periode på omkring de to-tre uger, så efter smitten skal den have lidt tid til at gro før der er nok af bakterien til at det sikkert kan blive fanget på en test. Så hvis der er gået den nødvendige mængde tid efter sexen før du tester så kan du godt stole på testen.
Foruden det, er det IKKE en garanti selv at blive smittet hvis man har sex med smittet partner. Vi i rådgivningen har dykket lidt ned i litteraturen og ledt efter nogle specifikke tal og har fundet at der er en mellem 4,5-40% risiko for selv at blive smittet, hver gang man har ubeskyttet sex med en smittet partner. Spændet i tallene er lidt afhængige af typen af sex man har, men det betyder at der er en større chance for ikke at blive smittet end at blive smittet, så det er helt muligt du bare har undgået at blive smittet.
Hvis der er noget ved besvarelsen du gerne vil have uddybet, eller hvis du har nogle andre spørgsmål kan du altid kontakte os igen her eller på vores chat eller telefon (70202266)
Mvh Sexlinien