Spørgsmål:
Min datter har fået herpes da hun var sammen med en, der ikke vidste han havde. Hun er nu der hvor hun føler sig beskidt og klam og ikke vil leve mere. Hun mener aldrig hun kan være sammen med nogen. Vi har gennemgået jeres side “viden om” herpes men intet hjælper. Hun er fuldstændig nede. Hvad kan vi gøre/sige for at hjælpe?

Svar:
Hej og tak for din henvendelse
Vi er kede af at høre, at din datter har så stærke og svære følelser omkring at være smittet med herpes. Det lyder ikke spor rart at være i, og det lyder heller ikke let at være der som forælder.
Det lyder rigtig godt, at I har læst emnesiden om herpes sammen. Så vil vi ikke gå i detaljer omkring de faktuelle sider af sagen i dette svar. Det er dog værd at gentage et par af de ting, som det er vigtigst at huske på hvis man er fortvivlet over at have herpes.
Den første ting er, at det er normalt at have herpes. Faktisk er der langt flere, som har virussen i kroppen end som ikke har. Den anden ting er, at ens sexliv faktisk kan fortsætte mere eller mindre som før. Det eneste man skal være opmærksom på er at undgå at være sammen med nogen op til, under og lige efter et udbrud. Ud over det, kan tingene faktisk fortsætte som normalt. Man er heller ikke forpligtet til at fortælle evt. sexpartnere, at man har virussen; hvis man sørger for kun at være sammen med nogen, når der ikke er udbrud, så er det en minimal risiko, man udsætter andre for. Den tredje ting som er god at huske på er, at herpes er ufarligt. Når man har udbrud med herpes kan det være ubehageligt og generende. Men der er ikke noget farligt ved det. Og hvis generne og ubehaget fylder meget, er det muligt at få medicin, der kan mindske udbruddene, så det forhåbenligt kan komme til at fulde mindre.
Du skriver, at din datter har en følelse af at være 'klam.' Måske hænger den følelse sammen med hendes viden om, at herpesvirussen ligesom er 'rykket ind' i hendes krop. Måske ville det være rart for hende at blive mindet om, at bare fordi, at ens krop er smittet med herpesvirus, så er det ikke dét, der definerer, hvilket menneske man er. Alle din datters interesser, hobbyer, oplevelser, drømme, idéer, planer, forelskelser og crushes og venner, veninder og familie er stadig langt mere betydningsfuld for, hvad for en person hun er end den (dumme) virus. Bare fordi man er smittet med herpes, bliver man ikke 'sådan en' der smittet med herpes. I hvert fald er langt de fleste af os i så fald 'sådan en' — og så betyder udtrykket jo ikke så meget længere.
Vi har skrevet flere gange, at det er normalt at have herpes. Det kan være lidt abstrakt bare at få nogle forskellige procenter at vide, så måske det kan hjælpe at forsøge at visualisere de forskellige smitteprocenter igennem en lille 'leg'. Man kan gøre det, når man ser TV, scroller på sociale medier eller er på et offentligt sted med mange mennesker. Det er ca. 20 % af alle voksne danskere, som har herpes på kønsorganerne, og 80 % som har det i ansigtet. Det vil altså sige, at 1 ud af 5 voksne har det forneden, og 4 ud af 5 har det foroven. Med de tal i baghovedet kan man tælle de personer, som dukker op på ens feed, i fjernsynet eller på gaden, og så huske på, at hver gang mand er gået, scrollet eller zappet forbi 5 personer, så vil der — statistisk set — være 4 af dem som har herpes i ansigtet og en af dem, som har det forneden. Man vil hurtigt opleve, at det altså er mange mennesker, der har herpes, og at man langt fra er mærkelig, klam eller beskidt bare fordi, man er ét af dem.
Vi håber at de ovenstående tanker vil være rare for din datter at læse. Måske kan de også give anledning til, at I sammen kan have nogle gode snakke om, hvad der gør én til den man er — og at det i hvert fald ikke er, hvilke vira, man er smittet med. Hvis din datter oplever, at tankerne om ikke at ville leve mere er stærke, vedholdende og evt. konkrete, vil vi henvise til, at du eller hun gør brug af Livsliniens rådgivning. Det kan også være relevant at opsøge hjælp hos egen læge, hvis tankerne omkring herpes bliver ved og evt. bliver tvangsprægede eller depressive. Din datter er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til os på chatten eller ringe på 70 20 22 66 for at få direkte rådgivning fra os. Vi sidder klar til at tale eller skrive med hende alle hverdage fra 15 til 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140