Spørgsmål:
Hej Min sex partner respektere ikke mig når jeg siger at det gør ondt under samleje, og bliver sur over det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er et vigtigt spørgsmål du stiller. Din sexpartner skal respektere dig, når du siger fra under sex. Når du siger fra under sex, stopper du nemlig med at samtykke. Hvis man har sex med en, der ikke samtykker, er det et overgreb. Mange oplever at de kommer til at gøre noget, de ikke har lyst til, af frygt for at deres partner bliver sur. Hvis du er bange for at sige, hvordan du har det, når I er sammen, er det ikke en god sexpartner for dig.
Det kan også være at du er tryg til at fortælle at det gør ondt, men bare ikke har lyst til at din partner bliver sur. Mange mennesker føler ansvar for at holde ”den gode stemning”. Det er vigtigt at huske på, at du ikke skal udholde smerte, for at din partner ikke bliver sur.
At din sexpartner bliver sur kan handle om flere ting; Det kan være skuffelse over ikke at have den type sex, man havde håbet på. Det kan være at din partner føler det som en afvisning eller at have gjort noget forkert. Det kan handle om afmagten i ikke at vide, hvordan det kan gøres anderledes.
Du kan prøve at tale med din partner inden I har sex med hinanden. På den måde er det måske ikke lige så sårbart at tale om, som under selve samlejet. Hvis I kan tale om det, kan I hjælpe hinanden med at finde måder at have sex på, som er dejlige for jer begge to.
Hvis du har spørgsmål til smerter under sex, er du velkommen til at kontakte os. Vi kan også tale om måder at sige fra under sex eller måder at tale med sin partner om sex.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid meget velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien