Spørgsmål:
Hej Brevkasse Jeg har et spørgsmål omkring klamydia. Sagen er den, at jeg blev testet positiv for klamydia, men har haft fast partner i nu 6 år. Blev testet i 2019 hvor den var negativ. Min kæreste bestiller tid til tjek mandag (pga weekend) Det oplagte svar er at han har været utro, ved godt det vil forklare alt. Men han har sagt han ikke har været utro, og det har jeg heller ikke. Stoler på ham. Kort beskrevet er hans liv ikke så socialt, han arbejder ved sin far på et værksted, og spiller padel med de samme drenge en gang om ugen ca. det er det. Kan finde ham på snapmap og find iPhone, vi har samme kode til vores telefoner også. Jeg vil ikke lyde naiv, men jeg stoler på ham. Hans tidligere kæreste slog han op med, fordi hun var ham utro. Og han er aldrig blevet testet før. Derfor har jeg behov for at vide; kan klamydia ligge i dvale? Blev tjekket pga pletblødning og smerter under samleje (derfor jeg blev tjekket igen, skulle henvises til gynækolog) så har heller ikke haft mistanke om utroskab. Kan han ha fået klamydia ved hans eks, som havde været ham utro, og så først givet mig det ca 1-1,5 år efter? Det passer ca med da mine smerter startede. Eller kan lægesvaret ha været forkert? Det bør vel ikke kunne ske. Det er meget voldsomt, at skulle stole på ham mere end “fakta og videnskab” hvis i ved hvad jeg mener. I hvert fald håber jeg I kan svare på mit spørgsmål med henblik på vi stoler på hinanden ingen har været utro. Om det overhovedet er en mulighed. Vh. En forvirret kvinde

Svar:
Hej, og tak for dine spørgsmål
Det er forståeligt, at jeres situation skaber noget forvirring. Klamydia kan nemlig vise sig på måder, der ikke altid er ligetil at forstå. Vi kan ikke skabe direkte afklaring omkring, hvorvidt din kæreste har været utro eller ej, men vi vil gerne hjælpe med at afklare lidt om klamydia:
Et godt sted at starte, er at afvente svaret på hans klamydiaprøve, og se hvad den siger. Du spørger, hvorvidt klamydia kan ligge i dvale. Der er set eksempler, hvor folk er testet positiv efter lang tid, og derfor lang tid har gået med klamydia. Så ja, det kan godt være i kroppen ubehandlet. Dog vil klamydia typisk være bekæmpet af kroppen selv efter et par år. Om det kan ligge i dvale på den måde, at man kan få en negativ test, og efter lang tid teste positiv, er dog ikke sandsynligt – med mindre, man første gang har fået en falsk negativ test. Sandsynligheden for en falsk negativ test er lille, udover hvis man tager testen før der er gået 21 dage efter, man har haft ubeskyttet sex. (Man skal vente 21 dage for at testen giver 100% klart svar – det kaldes inkubationstiden).
Dog er der tale om biologi, og derfor er der (desværre) ikke noget, der er 100% givet – der er altid undtagelser. En god idé er at spørge lægen/gynækologen omkring ovenstående, de har godt styr på smitteveje og smittemåder for bakterier som f.eks. klamydia. Du kan også læse mere om klamydia her.
Vi håber, du kunne bruge svaret, selvom det desværre ikke gav en tydelig afklaring. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139