Spørgsmål:
jeg er en 16 årig dreng og ved godt at lav alderen for Danmark er 15 men her for nogen uger siden var jeg på ferie i tyskland og mødte en sød pige på 14 som jeg havde sex med. er det ulovligt siden vi var i tyskland?

Svar:
Hej med dig
Den seksuelle lavalder i Tyskland er 14 år. Når I har haft samleje i Tyskland, gælder de tyske love.
Det er også rart at vide, at loven er lavet for at beskytte børn. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, som du nævner, men loven vil som regel ikke blive brugt, hvis I begge er enige om at have samleje. Her er det især vigtigt at I sikrer jer, at der er klart samtykke fra begge.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, eller i hvert fald fik lidt at tænke over, men du er altid meget velkommen til at kontakte os igen!  Du kan også chatte eller ringe til en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien