Spørgsmål:
Hej Jeg havde sex med min kæreste for lidt over en uge siden. Jeg har siden da blødt lidt hver dag. Det er ikke så meget som når jeg har min menstruation og det er egentligt primært kun på toiletpapiret jeg kan se det. Jeg har ikke ondt eller noget. Det startede cirka 10 dage efter end menstruation, så jeg er lidt bekymret. Min første tanke var kontaktblødning eller en rifte, men burde det ikke være stoppet igen? Vh

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Små blødninger efter sex, er der rigtig mange der oplever. Som du selv nævner, er det oftest noget helt ufarligt som en kontaktblødning eller en lille rift. Hvis du ikke har haft vaginalt samleje siden, har du ret i at, det er lidt længe det er blevet ved. Når du ikke har smerter, mængderne er små, og at det er startet 10 dage efter menstruationen, tror vi umiddelbart ikke det har noget med din cyklus at gøre. Det kan sagtens bare være en lidt mere genstridig rift, eller måske det der hedder en cervixpolyp. En lille udvækst i slimhinden fra livmoderhalsen. Det er fuldstændig ufarligt, men kan give anledning til lidt mere blødning end bare en rift.
Når du har den alder du har, tænker vi at du har godt styr på din cyklus – og måske også har styr på, at du ikke har prøvet det her før. Når du har gået med blødning over en uge nu, synes vi derfor at det er en god ide at bestille en tid hos lægen, da det under alle omstændigheder er rart at være sikker. Bare for at være sikker. Hvis du har en cervixpolyp kan den nemt fjernes, enten hos egen læge eller en gynækolog, hvis du har lyst til det. Lægen vil måske også teste dig for sexsygdomme, da det også er en tilstand der vil kunne give blødninger da slimhinden bliver inflammeret og derfor er lidt mere sart for berøring.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget.
Mvh Sexlinien xx21