Spørgsmål:
Hej Sexlinien Jeg har sprunget min p-pillepause over her i sommerferien, da jeg helt ikke ville have den på min ferie, men da jeg "skulle" have menustration begyndte jeg og få brunt udflåd samt få pletblødninger. Dette er aldrig sket før. Jeg plejer aldrig og springe mine p-pille pakkerover, så tænker selv at det har noget med det og gøre. Var også til lægen og fik udført en gynækologisk undersøgelse og min læge kunne ikke se noget, kan heller ikke være gravid, da min kæreste og jeg er begyndt og dyrke sex med kondom. indenfor den sidste halvanden måned. Hvad kunne årsagen være til mit brune udflåd eller at jeg lige pludselig pletbløder? Har det noget og gøre med at jeg lige har sprunget min p-plle pause over, som jeg aldrig gør? Håber i kan hjælpe mig med en eller anden mulig forklaring på det...

Svar:
Hej med dig
Det er almindeligt at få brunt udflåd, når man springer sin p-pille pause over. Det er ganske ufarligt.
Du kan sagtens tage p-piller uden at holde pause mellem blisterpakkerne. Men så kan man opleve at få det som kaldes for "gennembrudsblødninger”. Det sker, hvis man har sprunget menstruationen over i længere tid. Her er slimhinden i livmoderen blevet så tyk, at den bliver nødt til at bløde ud. Det er som sagt ufarligt, og du kan blot vælge at holde pause, når du får gennembrudsblødninger.
Du kan vælge at holde pause for hver anden eller tredje blisterpakke eller fortsætte indtil du begynder at få pletblødninger. Du skal dog være opmærksom på,
• At du IKKE gør pausen længere end 7 dage
• At du IKKE tager p-pillerne i mindre end tre uger i træk
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon på 70 20 22 66.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX134