Spørgsmål:
Jeg har haft en kæreste i 2 år, men de sidste par måneder oplever jeg har jeg tørre hurtigt ud mens vi har sex. Hvad skal jeg gøre, har ikke rigtigt lyst til at bruge glidecreme, men det gør vores sex dårligere og gør ondt på mig.

Svar:
Hej med dig!
Det er helt normalt at opleve, at man har svært ved at blive eller forblive våd under sex. For mange sker det i perioder, og det kan skyldes forskellige ting. Det kan fx være hormoner, prævention, stress eller noget helt andet, som kan være svært at pege præcist på.
Du skriver, at du ikke rigtig har lyst til at bruge glidecreme, og vi er nysgerrige på, hvad det handler om for dig? Mange oplever nemlig, at glidecreme kan være en god hjælp til at tilføre fugt, så sex føles mere behageligt. Det kan både være i starten eller hvis det bliver for tørt undervejs. For nogle kan det føles lidt kunstigt at bruge i starten, men for de fleste gør det at sex føles mere afslappet og nydelsesfuldt. Det er nemlig helt normalt, at det kan være svært at forblive våd, hvis man har sex i længere tid ad gangen, fordi kroppen naturligt kan miste noget af fugtigheden undervejs
Der er også andre ting, du kan prøve. Nogle mærker mindre tørhed, hvis de og deres partner giver sig god tid til forspil eller udforsker forskellige former for berøring. Det kan også hjælpe at tage små pauser, skifte stilling eller bare sikre sig, at kroppen føles afslappet, så sex ikke kommer til at gøre ondt.
Vi håber du kan bruge svaret, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe eller chatte med en rådgiver - vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefon 70 20 22 66.
Kh. Sexlinien