Spørgsmål:
Hej sexlinjen. Jeg er en dreng på 18 år, jeg har igennem lang tid (flere år) opbygget en, hvad jeg føler, er en afhængighed af porno. Jeg føler skam over det og jeg har aldrig delt det med nogen. Jeg er ikke super afhængig, men hver gang jeg har prøvet at stoppe med at se det fuldstændig, er jeg endt tilbage i samme loop. Jeg søger rådgivning til hvordan jeg kan stoppe cyklus, som i nok ved meget om, og hvordan jeg jeg kan blive porno fri. Tak for hjælpen på forhånd

Svar:
Hej,
Mange tak for dit sprøgsmål. Det lyder som om din situation piner dig, og sådan skal det selvfølgelig ikke være. Derfor er det også mega sejt at du rækker ud, og formulere din problematik.
Du skriver at du har forsøgt at stoppe helt med at se porno, men uden at kunne holde det. Måske handler det istedet om at få et sundere, og mere balanceret forhold til det at se porno? Frem for at tænke at du er nødt til at stoppe helt?
Du skriver at det er noget du føler skam over, men som du ikke har talt med nogen om. Det vil vi anbefale dig at gøre, det kunne være en god ven, din læge eller en anden person, som du kunne føle dig tryg ved at åbne op overfor. Tit er vores følelse af skam også en manglende forståelse for vores egen position eller situation. Det hjælper at tale med andre.
Det kan også være vigtigt at stille sig selv spørgsmål om hvorvidt det er noget der står i vejen for ens dagligdag. Om det, du beskriver som afhængighed, er noget der står i vejen for at du kan lave de ting du gerne vil. Hvis det er tilfældet, vil det være en god ide at søge hjælp hos din læge, de kan nemlig give dig en henvisning til den sexologiske klinik der er tættest på dig, hvis det er nødvendigt.
Vi håber dette svar kan hjælpe dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe ind på 70202266 - alle hverdage mellem kl 15-19.
KH Sexlinien