Spørgsmål:
Jeg har en veninde, som altid har haft let ved det med fyre. Hun har været sammen med rigtig mange nok omkring 20. Sådan har det ikke været for mig. Jeg har det ikke, så let med fyre, og jeg har kun været sammen med to. Hun ved, jeg er ked af, at det ikke er så let. Her den anden dag drillede hun mig med det, og kaldte mig for gammel jomfru. Jeg blev helt mundlam og fik ikke svaret igen…. Heldigvis var der ikke andre, men det kunne der sagtens have været, og så vil det havet været endnu værre. Hun er typen, der kan sige de mærkeligste ting. Så hvordan kan man svare igen på sådan den kommentar. Jeg tænker bare med en enkelt sætning? Jeg synes, hun var rigtig grov faktisk. Det er faktisk sådan at jeg snakker ret godt med hendes lillebror på 21. Og nogle gange kan vi godt finde på at flirte. Så derfor tænkte jeg at jeg ville date ham i et stykke tid og senere hen lad ham invitere mig hjem til dem så jeg kunne have sex med ham mens hun også var hjemme. Bare for at pisse hende af en smule. Så skal hun ikke spille så smart over for mig.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Umiddelbart virker det til, at der er to dele til dit dilemma. Den ene er dét, at du ikke føler, du har det let med det med fyre, særligt ift. din veninde. Den anden del er, at din veninde har været grov over for dig til en sådan grad, at du overvejer at have sex med hendes lillebror bare for at pisse hende af.
Hvis vi starter med den første del, så er vi kede af at høre, at du føler, du ikke har det let med dét med fyre. Det er meget normalt, at man sammenligner sig selv med sin omgangskreds, og når du så oplever, at din veninde har været sammen med flere end du selv har, kan man hurtigt komme til at føle, at man er 'bagud'. Men det er vigtigt at huske på, at alle er seksuelle og intimme i forskellig grad og tempo. Nogen har tidlig seksuel debut, og andre har senere. Nogen har det nemt ved at være sammen med flere og tilfældige, og andre har det bedre ved at date og evt. være sammen med færre, men folk de kender bedre. Der er mange forskellige måder at udleve sit seksuelle og intime liv på, og dermed heller ikke én måde, som er mere korrekt end andre.
Ud fra det, du skriver, har vi også lyst til at spørge dig ind til, hvorfor du føler, du skal være sammen med lige så mange som din veninde? Har du et behov for at have sex med flere? Synes du, at du har for lidt sex? Vil du egentlig bare gerne have sex med tilfældige, eller ville du fortrække at date og evt. finde en kæreste, som du så kunne have sex med? Alt dette er nemlig også med til at påvirke måden, hvorpå man er intim med et andet menneske. Der er forskel på bare at lede efter sex eller lede efter intimitet.
Det vigtigste er at huske på, at det er helt i orden at have mere eller mindre sex end sine venner, og der ikke er én måde at gøre det på, som er mere korrekt end en anden.
Nu til anden del af dit dilemma:
Det er selvfølgelig super ærgerligt at høre, at din veninde er kommet med en grov kommentar, da du delte dine tanker og følelser med hende. Det er helt naturligt at gå i baglås og blive mundlam i en sådan situation. Man håber selvfølgelig på at blive grebet af sine venner, når man deler ud af sig selv - ikke få en drillende kommentar smidt i hovedet. Det er helt i orden at komme efterfølgende til sine venner, hvis man synes, de har været grove overfor en. Derfor vil det også være helt i orden, hvis du får sagt til din veninde, at du faktisk blev ked af hendes kommentar. Som du selv skriver, er hun én, der måske kan finde på at sige nogle lidt mærkelige ting, så det kan være, hun ikke har overvejet, at hendes kommentar kunne være sårende overfor dig. Hvis du snakker med hende, vil hun forhåbentligt ikke gøre det igen. Når du snakker med hende er det selvfølgelig vigtigt, at du gør det i en ordentlig tone, så hun forstår, at det er fordi, du blev såret og ikke en konfrontativ 'pegen fingre af'.
Ift. det med hendes lillebror, så er det jo selvfølgelig hyggeligt, hvis I synes, hinanden er søde og godt kan lide at flirte. Noget andet er, at have sex med ham udelukkende for at give din veninde igen. I den situation er det vigtigt, du overvejer, hvad konsekvensen kan være af det, hvis du sårer og pisser din veninde af, samtidig med du udnytter hendes lillebror. Måske en god første handling vil være, at snakke med din veninde om, at du blev såret, inden du hiver hendes lillebror med ind i jeres diskussion.
Vi håber du har fået svar på dit dilemma. Skulle du have flere spørgsmål eller lyst til at snakke mere med os om f.eks. hvordan du skal tage snakke med din veninde, er du velkommen til at skrive til os på chat eller gøre brug af vores telefon (70202266) i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien