Spørgsmål:
Hej jeg er forvirret. drengene i min klasse joker med at have sex og pigerne er bange for det. men jeg vil gerne have det. i min klasse har vi en sexbrevkasse og har spurgt hvornår det er normalt at have sex når man er 16 men der så mange på min overgang der har haft det så jeg er virkelig i tvivl!

Svar:
Hej og tak for dit brev!
Vi kan godt forstå, du er forvirret – egentlig bliver de fleste mennesker lidt forvirrede, når de kommer til den alder, hvor man begynder at være nysgerrig omkring sex. Desværre er folk sjældent særligt gode til at være åbne omkring, at de er forvirrede. Det er ærgerligt, for hvis folk var bedre til det, så kunne man måske tale om det – og hjælpe hinanden med den tvivl, man har. Måske er nogle af de drenge, som joker og taler meget højt om sex i virkeligheden også selv lidt nervøse og forvirrede omkring det – og måske er nogle af de piger, som fortæller at de er bange for sex, også lidt nysgerrige omkring det på samme tid. Ligesom dig.
Det er meget svært at sige, hvad der er et ’normalt’ tidspunkt at have sex. Man ved at ca. halvdelen af unge har prøvet at have sex, når de er 16. Men så er der jo også resten, hvor nogle f.eks. har sex for første gang, når de er 13, og andre først når de er 25 eller ældre.
Dog vil vi sige, at 12 år er lige i den unge ende til at begynde faktisk at dyrke sex med hinanden. Vi kan jo ikke vide, om det passer, når mange på din årgang siger, at de allerede har haft sex – men vi vil i hvert fald anbefale, at man er lidt ældre inden man prøver det. Når man er lidt ældre end 12 kan man bedre vide, hvor ens grænser går, og hvad man er okay og tryg med. Kroppen er også mere klar til at prøve at have sex, når den er mere udvokset. Du har måske hørt, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder ikke, at man kommer i fængsel, hvis man som 14-årig har sex med en jævnaldrende. Men det giver alligevel en idé om, at det er en god ting at vente med at have sex indtil både kroppen og sindet er lidt mere modent.
Som 12-årig må man selvfølgelig godt have en kæreste og kærtegne og kysse med hinanden. Man må også gerne tale med sine venner om sex. Og man må selvfølgelig også gerne spørge sine søskende eller forældre, hvis der er nogle ting man ikke forstår eller er nysgerrig omkring.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål, og at det kan hjælpe lidt på forvirringen. Ellers er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66. Du kan også prøve at læse på vores hjemmeside om den første gang.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140