Spørgsmål:
Jeg har fået en dejlig kæreste og vi er blevet intime. Her i sommerferien har vi jo masser af muligheder for at være sammen og det er superdejligt. Men der er et lille problem. Jeg elsker virkelig når han støder mig men desværre bliver det kun til ganske få stød, måske en fire-fem stykker eller noget, så kommer han. Og så synker han jo bare sammen hen over min mave hvis vi har haft missionær eller over min ryg hvis han har fået mig bagfra og så kan han jo ikke mere og er vildt træt. Det går mig lidt på men vi har ikke snakket om det, vi kan ikke rigtig snakke om sex, vi gør det bare. Kan jeg gøre noget så det kan vare lidt længere?

Svar:
Hej med dig
Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en sød kæreste, og at I nyder at være sammen!
Vi kan sagtens forstå, at du synes, det kan være lidt ærgerligt, at sex hurtigt slutter, fordi din kæreste kommer hurtigt. Det er dog helt normalt, at man som par skal finde sin rytme seksuelt – især i starten af et forhold. Det er faktisk også ret almindeligt for nogle mænd at få udløsning hurtigere, end de selv eller deres partner kunne ønske sig.
Når din kæreste får udløsning, bliver kroppen automatisk afslappet og træt. Det skyldes nogle hormoner, der frigives efter orgasme, og derfor kan det være svært for ham at holde sig ”i gang” lige bagefter. Det er helt naturligt – men det giver selvfølgelig god mening, at du kan føle, at du selv ikke når at få helt nok ud af oplevelsen.
Hvis du har mod på det, kunne det være en god idé at tage en snak med ham om det. Du skriver, at I ikke rigtig kan tale om sex – måske kunne det her være en anledning til at øve jer lidt i det? Ligesom man skal lære, hvordan man har sex sammen, kræver det også træning at kunne tale åbent om det. Det behøver ikke være en stor eller alvorlig samtale, men måske bare en snak om, hvordan I kan gøre det endnu dejligere for jer begge. Mange oplever faktisk, at sex bliver endnu bedre, når man tør dele med hinanden, hvad man godt kan lide.
Måske kunne I også prøve at have mere fokus på forspil, fx med oralsex eller fingersex inden I begynder på selve penetrationssexen. Så får du også mere nydelse, og så gør det måske ikke så meget, hvis samlejet ikke varer så længe.
Det kan også være, at han/I kan prøve at tage det lidt langsommere, skifte stilling eller holde små pauser undervejs, hvis han mærker, at han er tæt på udløsning. Nogle mænd har også glæde af at onanere tidligere på dagen, hvis de gerne vil kunne holde længere senere. Hvis han selv synes, det er frustrerende, findes der forskellige teknikker og øvelser, som kan hjælpe med at udsætte udløsningen. På vores hjemmeside kan du læse nærmere om det her: Sådan holder du udløsningen tilbage
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål! Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Sexlinien