Spørgsmål:
Hej. Jeg er en pige på 16 og har en kæreste på 18. Han tog min mødom og vi startede med at have sex siden november sidste år. Det har været meget oppe og nede. Men de sidste par måneder har det været forfærdeligt. Det gør så ondt og svier helt vildt i min skede når vi har sex. Ofte også når jeg får finger. Oftest stopper vi, da jeg ikke kan holde det ud. Vi har prøvet at bruge glidecreme, men det gør intet. Jeg slapper helt af. Hvad fejler jeg? Og hvad skal jeg gøre. Vi vil jo så gerne begge. Men jeg tør nærmest ikke at have sex mere, da jeg frygter smerten.

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er rigtig godt at du skriver herind for at søge råd og vejledning. Det er ikke meningen at du skal have så ondt i din skede. Der er meget hjælp at hente og derfor er det rigtig godt at du skriver.
Der er forskellige årsager til smerte i skeden. Det kan handle om både noget fysisk og noget psykisk. Din læge kan hjælpe dig med udredning og behandling. Din læge er professionel og vant til at tale om sex og kroppen. Derfor er det vigtigt at du tager din trivsel alvorligt, og søger læge hurtigst muligt.
I har gjort det hele rigtige med at forsøge med glidecreme og at I stopper, når det gør ondt. Det er vigtigt at du ikke presser dig selv. Sex skal ikke gøre ondt – som du selv siger, kan frygten komme til at fylde mere end lysten, hvis du presser dig selv til for meget. Et godt råd er at fokusere på alt det andet dejlige I gør med hinanden: oralsex, håndsex, at onanere sammen, berøring, kys, øjenkontakt, dele fantasier, ligge tæt.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien.