Spørgsmål:
Hej jeg er en Dreng på 17 år Og jeg har haft en Og jeg har haft en ekskæreste som vi kneppet uden prævention og jeg er lidt bange for at jeg ikke kan få børn og min ny kæster er det samme

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål
Vi forstår godt din bekymring, fordi det er sandt, at hvis man har haft ubeskyttet sex, kan man få sexsygdomme - og hvis man har gået rundt med klamydia eller gonoré (som er to forskellige, hyppige sexsygdomme) i meget lang tid uden at blive behandlet for det, er der en lille risiko for at blive steril (at man ikke kan få børn). Det er dog langt fra hos alle, hvor infektionen medfører sterilitet, og sterilitet ses meget sjældent hos folk med penis (det ses oftere hos personer med en livmoder, men det er igen langt fra hos alle).
Når du har haft sex uden prævention, er det en god idé at blive testet for sexsygdomme, især klamydia og gonoré. Det kan du blive enten hos din egen læge, på sexsygdomsklinikker eller i Checkpoint (København, Odense, Aarhus og Aalborg). Hvis du bor i nogle bestemte kommuner, kan du også bestille en hjemmetest for klamydia og gonoré gennem Sex & Samfund her.
Umiddelbart vil vi derfor råde dig til at tage et smut forbi et af ovenstående steder og blive testet for klamydia og gonoré – og blive behandlet, hvis du har det. Hvis du (og din kæreste) fortsætter den gode vane med at blive testet i fremtiden, er der ingen grund til bekymring om sterilitet.
Vi håber, du kunne bruge svaret. Hvis du vil vide mere, er du altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller ved at ringe. Vores telefonnummer er 70 20 22 66 og vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139