Spørgsmål:
Hej! Jeg er en pige på 18 år, der stadig i lidt ny hvad der angår sex. Jeg har været sammen med to, og begge gange er jeg blevet efterladt med en følelse af ængstelse og tomhed. De to jeg har været sammen med er også to jeg har kendt godt, og har heller ikke følt mig utryg under akten. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg skal have det sådan bagefter? Jeg har jo selv haft lyst ikke føler ikke jeg har fået overtrådt nogen grænser. Til gengæld har jeg svært ved nydelse de gange jeg har haft sex. Jeg har aldrig fået en orgasme. Kun alene og aldrig af penetration. Jeg ville ønske det var muligt for mig, men der følelses bare lidt dødt deroppe, er der noget man kan gøre?! Det har gjort mig utålmodig og er endt med at stoppe sexen inden drengene kom. Det har måske også efterladt mig lidt med en følelse af skam og dårlig samvittighed. Hmm gider bare ikke skulle have et dårligt forhold til sex for synes tanken er så sjov. Er også lidt i tvivl om min krop har svært ved at slappe af, fordi jeg er bange for om jeg får følelser og ender med at blive ked af det., kan nemlig godt blive mega shaky lige inden, når jeg ved hvad der skal til at ske. Håber i kan hjælpe mig!

Svar:
Hej med dig og tusind tak for din henvendelse her til brevkassen.
Du er utrolig god til at sætte ord på dine tanker, men du skal vide at du også altid er velkommen til at ringe ind til os, hvis du har brug for en længere og mere uddybende samtale. Det kan også være en god idé i tilfælde af at der er noget vi ikke har opfanget eller måske har misforstået ved dit spørgsmål.
Det du beskriver lyder fuldstændig normalt, og som nogle følelser, som mange nok kan genkende i starten af deres seksualliv. Når det så er sagt er det selvfølgelig ikke nogle specielt rare følelser som du oplever efter at have haft sex. For nogle mennesker er det meget intimt at have sex med et andet menneske, og de har brug for at føle sig trygge. Man kan godt have sex, hvor man ikke føler sig utryg, men hvor man måske stadig ikke føler sig helt tryg og fri til at turde sige hvad man kan lide, eller mærke efter i sin krop hvad der føles rart og hvad der ikke gør. Nogle mennesker har også brug for at have romantiske følelser inden de kan nyde sex, mens andre har et meget afslappet forhold til sex og deres kroppe.
At du som 18-årig stadig ikke har haft nydelsesfuld sex er altså ikke ensbetydende med at der er noget som helst galt med dig, eller med din krop. Langt de fleste piger/kvinder kan ikke få orgasme ved kun at have penetrationssex, men har også brug for at få stimuleret klitoris. Lige som at det for de færreste føles rart at blive penetreret, medmindre de er meget tændte. Du har onaneret og oplevet at få en orgasme alene, så derfor ved du at det kan lade sig gøre, og dette er egentlig en fordel, for så har du allerede der et kendskab til din krop og en fornemmelse af hvordan du kan lide at blive rørt ved. Vi er vant til at se hvordan kvinder i film og porno stønner og skriger helt vildt, lige så snart de bliver penetreret, men dette er altså langt fra virkeligheden for de fleste. Lidt som i Disney film og romantiske komedier – der vil man næsten også altid kun se dybe kys, intens øjenkontakt, masser af romantiske gestusser og svævende lykke. Der lærer vi som regel allerede i teenagealderen at kærlighed også kan gøre ondt, være kompliceret, gøre en bange osv. Det kan godt være lidt af en oplevelse, når man som pige måske opdager at sex ikke bare automatisk føles dejligt fordi man får en penis op i sig. At der som regel skal mere til. Varme, tryghed, følelsen af frihed, nærvær, stimulering og berøring af hele kroppen osv. Måske har der ikke været nok fokus på din nydelse i den sex du har haft – hvis din klitoris f.eks. stort set ikke er blevet berørt er det i hvert fald ikke så underligt hvis du ikke har kunne få orgasme.
Der er intet i vejen med at du har stoppet sexen før drengene kom, det viser jo faktisk at du har kunne mærke at det ikke længere føles rart, og så er der ingen som helst skam i at stoppe det. Man må altid stoppe sex hvis man ikke længere har lyst til det. Følelsen af dårlig samvittighed og at man har skuffet kan nemt snige sig ind i hovedet, og forsøge at overbevise en om at man da lige må lade den anden ”gøre sig færdig,” men i virkeligheden er det meget bedre for begge parter hvis der bliver stoppet når den ene ikke længere har lyst. De færreste kan trods alt lide tanken om at have sex med en der ikke længere har lyst til den sex der foregår. Det er bedre at drengen i dette her tilfælde bliver skuffet, end at du overskrider dine egne grænser og måske så oplever at føle dig endnu mere tom og ængstelig bagefter.
Selvom det kan lyde rigtig svært, og for den sags skyld også være rigtig svært, så kan du måske næste gang du er ved at nærme dig at skulle have sex forsøge at sætte et par ord på inden. Det kan f.eks. være: ”jeg har brug for vi tager det lidt stille og roligt”, eller ”det kan godt være lidt sårbart for mig bagefter,” eller hvordan du nu måske føler på det givne tidspunkt. Husk på at drenge også får alle mulige forskellige følelser i forbindelse med sex. Om de er store nok, har stiv nok pik, kommer for hurtigt eller for langsomt osv.
Vi håber at du har fundet noget du kunne bruge her i svaret, og ellers så husk du er meget velkommen til at kontakte os igen. Det er du uanset hvad. Vores chat og telefon har åbent på alle hverdage fra kl. 15 til 19 på telefonnummer 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien