Spørgsmål:
Hyperseksuel Hej. Hvis man er hyperseksuel og ikke er i et forhold, hvad kan man så gøre for at stoppe lysten? One-night-stands er ikke nemme, og ikke altid sikre - og at komme i et forhold med andre, bare for den grund af seksuel relation, er ikke en god idé. Så er der muligheder for at gøre det med ligesindede, eller er sådanne muligheder væk i Danmark? Især for unge på min alder.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Vi har lidt lyst til at dele svaret lidt op.
Her på brevkassen er det lidt svært for os præcis at vide hvor meget din hyperseksualitet fylder, fordi vi ikke kan stille dig spørgsmål.
Derfor er det vigtigt for os først og fremmest at sige, at du er ung. Det er helt normalt at have et højt sex drive og tænke rigtig meget på sex når man er ung. Der er rigtig mange unge, der kan være bange for at deres sexlyst er unormal eller ”for meget” – og i langt de fleste tilfælde er det helt normalt. Og sexlysten finder et mere balanceret leje, når man bliver lidt ældre.
Du åbner dit spørgsmål med at spørge, hvad man kan gøre for at stoppe lysten. Hyperseksualitet, er en tilstand der hos nogen kan diagnosticeres og behandles, hvor seksuelle tanker fylder så meget, at det påvirker ens liv negativt. Lysten og tankerne om sex kan blive så altoverskyggende, at de kan stå i vejen for nogle af de ting man faktisk gerne vil i sin hverdag.
Hvis det er tilfældet, kan man få professionel hjælp til at håndtere det. Det kan feks være gennem samtaleterapi, og øvelser der kan hjælpe en i hverdagen. Man kan tale med sin læge og få en henvisning til sexologisk klinik eller en psykolog.
Den del synes vi lige at du skulle vide, hvis ikke du allerede var klar over det😊
Nu kan vi dykke lidt mere ned i dit spørgsmål, hvor der er virkelig mange gode overvejelser.
Du har fuldstændig ret i at one – night stands både er svære, og ikke nødvendigvis sikre. Især hvis ens seksuelle lyster er så overskyggende, at man nogle gange ikke får gennemtænkt situationer så meget som man egentlig gerne ville.
Vi får også lyst til at dykke ned i, at du skriver at et forhold alene på grund af en seksuel relation ikke er en god ide. Du har fuldstændig ret i at det er en rigtig dårlig ide, at indlede en romantisk relation med et andet menneske, hvis man selv har en skjult agenda, der udelukkende handler om sex. Men man kan sagtens have en seksuel relation, der ikke nødvendigvis er romantisk.
Det vigtigste er at man er åben og ærlig. Så modparten ikke tror, at jeres relation bygger på noget andet, end den egentlig gør. Der er massere mennesker derude der har ”bollevenner”, og som trives rigtig godt i dette. Folk der har lyst til at have sex med hinanden, men af den ene eller den anden årsag ikke har lyst til en romantisk relation.
Det er en helt fair sag, at søge en relation hvor man kan have noget dejlig sex, og ikke så meget andet. Også selvom man er ung.
Så som du selv skriver, er der rig mulighed for at have en relation til ligesindede. Præcis hvor du kan finde en relation, kan vi ikke fortælle dig. Men vi er sikre på, at du godt selv kan være kreativ, feks på dating apps eller fysiske steder, hvor man kan møde ligesindede. Der er på mange af dem rig mulighed for at udlægge hvad man søger, inden man skaber kontakt. På den måde er der ikke nogen der føler sig snydt eller bliver kede af det.
Hvis du får eller har lyst til en relation der både er seksuel og romantisk, er det også en rigtig god ide at være ærlig med din partner. Folk har forskellige behov og lyster, og så længe man er ærlig med hinanden, er der ikke nogen der gør noget galt.
Hvis du har lyst til at arbejde med din hyperseksualitet, er der som tidligere beskrevet rig mulighed for at få professionel hjælp. Det kræver bare mod og en tur til lægen
Vi håber du kunne bruge svaret til noget. Ellers er du meget velkommen til at chatte eller ringe til os på
70 20 22 66.
Mvh Sexlinien