Spørgsmål:
Hej, jeg er blevet smittet med herpes 2 og har været virkelig ked af det fordi jeg ikke har følt jeg kunne snakke med nogen om det. Den partner som jeg formoder har smittet mig, fortalte det først til mig anden gang vi var sammen og sagde at det kun smitter når det er i udbrud og derudover brugte vi kondom. Efter selv at have læst op på det, forstår jeg nu at kondom ikke er tilstrækkeligt, og nu er jeg bekymret for hvordan mit sexliv kommer til at se ud, fordi jeg har hørt man også kan smitte uden at udvise symptomer og det skræmmer mig ikke at kunne beskytte mine sexpartnere tilstrækkeligt. Hvordan og hvornår snakker man om herpes med en sexpartner? Og hvordan kan jeg arbejde på at acceptere diagnosen og risikoen for at smitte andre og ikke føle skyld og skam?

Svar:
Hej med dig og tak for dine gode spørgsmål
Først og fremmest vil jeg bare sige at du på ingen måde er alene. Vi har rigtig mange der skriver ind efter de har fået genital herpes og næsten alle har de samme spørgsmål som dig. For langt de fleste er det ikke selve symptomerne fra herpes der er det slemme ved diagnosen, men det stigma man bliver mødt af fra andre og følelsen af skyld og skam det kan vække i en. Men for rigtig mange handler det mest af alt om at lære om hvordan man lever med herpes og at det ikke er lige så slemt som mange gør det til.
Hvis vi starter med lidt om smitten, så har du ret i at man godt kan smitte når der ikke er et aktivt udbrud. Smitterisikoen er dog mindre når der ikke er et udbrud og visse tiltag kan hjælpe med at nedsætte smitterisikoen. F.eks. kan kondom sænke risiko for smitte med ca. 30%. Derudover kan man også tage antiviral medicin, i perioder, der gør udbruddene mildere men også mindsker smitterisikoen. Du kan kontakte din læge for mere informationen om medicinen. Så der er noget du selv kan gøre for at sænke smitterisikoen.
Det er også vigtigt at huske på at herpes er en meget almindelig infektion. 80% af danskere har HSV-1 (der ofte er et forkølelsessår men også kan være ved kønsdelene) og 20% af danskere har HSV-2 (der oftest er på kønsdelene). Tallene kan også være større da der er mange der ikke ved at de har herpes, fordi de ikke får symptomer, men stadig smitter. Når man har sex med en ny sexpartner er der dermed altid en risiko for at få herpes også fra folk der ikke ved at de har det. Det er værd at huske i forhold til den skam du siger at du føler omkring at smitte. Der er nemlig mange der potentielt kan smitte, men de ved det bare ikke og står dermed ikke i det dilemma som du står i.
Hvornår og hvordan man vælger at fortælle det er meget individuelt. Nogle siger det ikke, men afholder sig bare fra sex under udbrud, nogle siger de når de ser nogle og kan mærke at det er ved at blive seriøst og nogle siger der hver gang de har sex. Det handler om hvad du synes er mest komfortabelt, men det er ikke noget du skal føle at du har pligt til at sige, medmindre du har lyst. Man siger jo heller ikke at man har haft et forkølelsessår inden man kysser nogen. Man kan veje de forskellige fordele og ulemper op imod hinanden alt afhængig af hvilken relation det er. Det kan være at du føler et mindre behov for at sige det til et one night stand end ved at sige det til en du gerne vil have sex med ofte, men igen er det helt op til dig hvad der føles rigtigt.
Selvom det kan tage noget tid lige at finde rundt i det hele er det også vigtigt at huske på at herpes blot er nogle udbrud man får i ny og næ, men ikke værre end det. Stigmaet om det er værre end selve symptomerne, men med tid, selvomsorg og accept, bliver det nemmere.
Vi vil rigtig gerne snakke mere med dig om det her, især over telefonen hvis du kunne have lyst til det. Men vi er også klar på chat eller brevkasse. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66.
Mvh Sexlinien XX18