Spørgsmål:
Jeg har en rigtig sød kæreste og jeg elsker ham højt. Desværre er han ret nervøst anlagt og det betyder at han kan have rejsningsproblemer når vi har klædt os nøgne og skal være intime. Det er meget on-and-off med den under akten og det piner os begge to for en stor stiv pik er meget vigtig for os begge to. Kan vi gøre noget for at afhjælpe problemet?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Du beskriver, at din kæreste er nervøst anlagt og derfor får rejsningsproblemer. Det kan tyde på at han har præstationsangst og derfor bekymrer sig for om han præsterer godt nok under sex.
Alle kan opleve præstationsangst - særligt når man ikke har så mange seksuelle erfaringer, kan man være bekymret for, om man er god nok seksuelt. Men også mennesker, der har haft sex og er vant til at have det, kan blive ramt af præstationsangst. Det kan komme, hvis man er under pres et andet sted i sit liv, fx. på arbejdet, og kommer til at tvivle på sig selv og på det man kan. Det kan også komme, fordi man en enkelt gang oplever ikke at fungere seksuelt på den måde, man plejer at fungere på. Det kan sætte tanker i gang, som skaber tvivl og pres og dermed indlede en ond cirkel af negativ selvbekræftelse.
Tit har man en forestilling om, hvad ens sexpartner forventer, når hun eller han har sex. Derfor kan det nogle gange hjælpe at tale sammen om, hvad man føler og er bekymret for. Måske finder din kæreste ud af, at det slet ikke er nødvendigt at være bekymret, fordi du slet ikke har de forventninger, som han tror? For mange kan det hjælpe at man tager fokus væk fra at have penetrationssex (pik-i-skede-sex) og i stedet fokuserer på, hvordan man have sex på andre måder. Det kan være ved fingersex og oralsex, hvor endemålet ikke er at man skal have penetrationssex - men målet bare er at mærke lyst og nydelse sammen. Måske I kan aftale at I ikke skal have penetrationssex i en periode?
Det bedste I kan gøre er at tale sammen om det. For mange kan det føles som et tabu at have præstationsangst og derfor rejsningsproblemer. Jo bedre I er til at aftabuisere det og tale sammen om, at det nok skal gå og ikke er vigtigt, desto bedre.
Vi håber at svaret her er en hjælp. Ellers kan du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105