Spørgsmål:
Jeg syntes tit mit penishoved lugter en del også selv om jeg har været i bad samme dag og vasket under foruden med sæbe Hvad kan være grunden til det og hvad kan man gøre for det bliver bedre

Svar:
Hej med dig.
Fedt du skriver ind med dit spørgsmål.
Det er helt normalt at penishoved lugter. Grundet sved og bakterier kan man ikke komme udenom en let lugt nede ved skridtet, så lugt kan man aldrig helt slippe fra. F.eks. kan det være ganske naturligt at der kan være en vis lugt nede fra skridtet sidst på dagen. Lidt ligesom fødder/strømper. Derfor kan det være en løsning lige at vaske med en vaskeklud og lidt vand.
Det der kan påvirke lugten på penis er også hvis man har et overdrevet brug af intimsæbe (Det er vigtigt, det har den rigtige PH-værdi) Der er forskel på intimsæbe og normal kropssæbe. Man anbefaler at bruge intimsæbe maks 1 gange om dagen. Derudover kan tætlukket undertøj (samt materiale af underbukser) også påvirke miljøet i skridtet, og derfor forstærke lugten. Derudover er det en god idé at tørre sig med papir, når man har tisset, så der ikke gemmer sig urin under forhuden eller i underbukserne som også bidrager til lugt. Hvis du har haft sædafgang, er det fornuftigt at vaske sig og evt. tisse, så urinrøret skylles rent.
Dårlig lugt der afviger fra det normale kan også være et symptom på svamp, hvis det er tilfældet bør du tage kontakt til din læge. Læs evt. mere omkring svamp og symptomer her : https://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/svamp
Mvh
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år