Spørgsmål:
Hej, jeg har mistanke om at jeg har forhudsforsnævring, da jeg ikke kan trække min forhud helt tilbage over hovedet, men kun nok til man lige akkurat kan se ind til glansen for enden af penis (både i stiv og slap tilstand). Jeg oplever ingen problemer ved onani, men jeg bekymrer mig lidt om det kan give problemer ved samleje? Og så tænker jeg også om jeg nu holder penis ren nok når jeg nu ikke har mulighed for at skylle vand helt under forhuden. Jeg har forsøgt i badet at trække forhuden så langt tilbage som det går for at lade vand komme ind. men når jeg trækker forhuden tilbage, er der som sagt kun en lille åbning ind til glansen for enden af penis. Så jeg ville spørge om det er noget som jeg er nødt til at gå til lægen med og få tjekket, selvom jeg egentlig hidtil ikke har oplevet nogen problemer? Jeg synes helt ærligt det er virkelig grænseoverskridende at gå til lægen med, og derfor vil jeg helst undgå det medmindre det absolut er nødvendigt.

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, du muligvis har forhudsforsnævring, som du selv nævner. Samtidig beskriver du, at du ikke oplever generende symptomer. Hvis du ikke har gener til daglig, vil det sandsynligvis heller ikke give problemer under samleje.
Ved forhudsforsnævring kan det dog være en udfordring at holde området under forhuden helt rent, og derfor er det ekstra vigtigt med god hygiejne, så du undgår irritation eller betændelse. Du kan f.eks. prøve "ballon-metoden" til at rense under forhuden. Her kan du få vand under forhuden, ”lukke” forhuden som en ballon og derefter give slip.
Forhudsforsnævring kan ofte behandles nemt med en receptpligtig salve. Hvis du begynder at opleve smerter ved rejsning eller onani, bør du kontakte din læge. Ud fra det, du beskriver nu, er det ikke akut, at du skal kontakte din læge, men det vil være en god ide mht. at holde under forhuden rent.
Det kan føles grænseoverskridende at tage kontakt, men husk på, at læger er vant til at håndtere den slags – og mange unge henvender sig med samme problem.
Vi håber, at du kunne bruge svaret. Du er meget velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx134
Dreng/Mand på _ år