Spørgsmål:
Jeg er ikke ret erfaren men har så lige prøvet at blive taget bagfra for første gang. Det var ind over et bord. Jeg har det ret modsat med det. Faktisk synes jeg det var ret ydmygende. Jeg synes det er en meget sårbar stilling fordi man står der med bar røv med udsigt til det hele og kan ikke selv rigtig se noget. Min onkel har en gård og jeg har nogen gange set en ko blevet bedækket af en tyr og jeg følte mig faktisk lissom en ko der. Så på den ene side var jeg ukomfortabel med det. På den anden side ramte han noget oppe i hullet som jeg ikke synes jeg har mærket før når jeg bare har haft missionær. Jeg kan ikke rigtig forklare det, bare sådan en ny følese. Så jeg kom til og hyle, tror det var både af skam men også nydelse. Er det almindligt at man kan opleve det sådan første gang man blir taget bagfra? Jeg har snakket med en veninde om det, hun er meget mere afslappet omkring det. Jeg både vil gerne igen og vil helst ikke. Kan jeg blive mere komfortabel med det?

Svar:
Hej med dig, og tak for dit gode spørgsmål!
Det er helt normalt, at være overvældet første gang man prøver en ny ting, især seksuelt. Samtidig er det ikke meningen at noget skal føles grænseoverskridende eller ubehageligt. Det er altid okay, at skifte stilling undervejs, at tage en pause eller helt at stoppe.
Det er også meget normalt, at have modsatrettede følelser om seksuelle oplevelser. Du beskriver, at det føltes som en ydmygende position, samtidig med at det føltes godt, fordi det ramte et sted, du ikke har prøvet i missionær. For mange kan penis trænge dybere ind i skeden, hvis den kommer bagfra.
Måske kan du give dig selv lidt tid til at mærke efter, hvordan du har det med oplevelsen, og om det er noget du har lyst til, at gøre igen? Hvis du har det, kan du sikkert sagtens blive mere komfortable med det. Et første skridt, kunne være, at tale med din sexpartner om dine tanker og følelser. I kan f.eks. aftale, at I prøver det, men at han er ekstra opmærksom på dig undervejs og tjekker ind, hvordan du har det og om I skal fortsætte. I kan også eksperimentere med andre stillinger, hvor I rammer sammen punkt, men du ikke føler dig så sårbar? Det kunne f.eks. være, at I begge ligger på siden i ske, eller at I begge står op, hvor han står bag dig?
Det er rart, at du har kunnet dele dine tanker med en veninde, og helt almindeligt også, at I har det forskelligt med det. Hvis du har lyst til, at ringe eller skrive herind på chatten og skrive videre om dine tanker, så er du meget velkommen. Vi har åbent hverdage mellem 15-19.
De bedste hilsner,
Sexlinien XX11