Spørgsmål:
Jeg er en 15-årig pige og mit underliv klør en hel del dagene efter min menstruation. Det er mest når jeg ligger i sengen om aftenen og prøver at sove men også om dagen. Har aldrig haft sex før, hvis det hjælper på mit spørgsmål. Hvad er der galt, og kan jeg gøre noget ved det?

Svar:
Hej med dig
Når man har menstruation kan PH-balancen i vaginaen ændrer sig på grund af hormonelle forandringer. Det kan give kløe i skeden. Det kan være værre om aftenen, da du er mere afslappet og lægger mærke til kløen. Så kløe under og efter menstruation kan være almindeligt.
Udover det kan hygiejneprodukter som bind og tampon indeholde stoffer som kan irritere området. Du kan prøve andre hygiejniske produkter, som menstruationskop, for at mærke, om det gør nogen forskel. Tætsiddende og syntetisk tøj kan skabe fugt og varme, som også kan irritere underlivet.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, eller i hvert fald fik lidt at tænke over, men du er altid meget velkommen til at kontakte os igen!  Du kan også chatte eller ringe til en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år