Spørgsmål:
Har lige et spørgsmål til p-pille og samleje - Når man springer p-pille pausen over og bare starter på en ny pakke p-piller, hvor sandsynligt er det at man kan få kontaktblødning under/efter sex? Kan det være en sammenhæng? Har sikret mig at jeg ikke har nogen kønssygdomme, dog er det 7-8 måneder siden jeg sidst havde samleje

Svar:
Hej med dig, og tusinde mange tak for dit spørgsmål!
Kontaktblødning er en lille blødning der kan opstå efter sex. Der er som regel ikke en sammenhæng med om man har holdt sin p-pille pause eller ej. Kontaktblødning kan som udgangspunkt opstå både med og uden hormonprævention. Kontaktblødning kan skyldes mange årsager, og de fleste er harmløse. Hos nogle kan det være fordi man måske har været lidt for tør og slimhinden har fået en rift, eller at man generelt har en ret sart slimhinde. Det kan også skyldes at man har en cyste eller polyp, som i stort set alle tilfælde er helt harmløse og går over af sig selv. Du skriver selv at du er testet negativ for sexsygdomme, så derfor kan vi udelukke at kontaktblødningen skyldes klamydia eller gonoré. Du skriver du ikke har haft samleje i et stykke tid, men oplever du at der fortsat er pletblødninger efter sex i fremtiden, så er det altid en god idé lige at få det tjekket hos lægen, eller hvis du oplever at have pletblødninger nu selvom du ikke er seksuel aktiv for tidne.  I laaaaangt de fleste tilfælde er årsagen til pletblødning ret harmløs.
På et tidspunkt vil stort set alle på p-piller få det der hedder en gennembrudsblødning. Det er en blødning der netop kommer hvis man springer nogle pauser over. En gennemsbrudsblødning kan komme når som helst, og blødningen består af slimhinden fra livmoderhalsen der på et tidspunkt vil blive for tyk, og derfor udstødes for derefter at blive genopbygget. Når man tager p-piller bliver slimhinden i livmoderhalsen tyndere end hos kvinder der ikke bruger p-piller. Når slimhinden bliver tyndere forhindre det et æg i at sætte sig fast, men på et tidspunkt skal slimhinden som regel ud, og her får man altså gennembrudsblødningen. Kan det være at det er en gennembrudsblødning du før har oplevet under/efter sex? Generelt kan en del opleve pletblødninger det første stykke tid på p-piller, ca. op til 3 måneder efter opstart, mens nogen desværre oplever at være plaget af det i al den tid de tager p-piller – dette sker dog hyppigst når man tager minipiller. Her kan det oftest hjælpe at skifte til et andet mærke.
Vi håber du har fået svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte direkte med en rådgiver, på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er : 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien