Spørgsmål:
Hej jeg har et spørgsmål angående graviditetsteste. Jeg er en pige der bløder utrolig lidt når jeg har menstruation, og sådan har det altid været, min menstruation kan også være uregelmæssig, jeg kan derfor være bekymret for om min blødning skyldes menstruation eller bare er en pletblødning. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få svar på om man kan tage en graviditetstest på alle tidspunkter i ens cyklus, også selvom man formodentligt har haft sin menstruation, men bare er bekymret for om man kan være gravid. Har læst mig frem til at ved en almindelig graviditets test, kan man tage den første dag efter udebleven menstruation, men gælder det også flere dage efter man har haft en lille blødning som man ikke kan tyde om er pletblødning eller menstruation? Altså vil testen vise det rigtige resultat ligemeget hvilken dag man tager den?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål :)
Hvis man har en uregelmæssig cyklus, eller ikke bløder så meget, kan det være virkelig svært at regne ud. Testen virker ved at måle niveauet af et hormon, der kun findes i kroppen, når man er gravid.
Som hovedregel siger man, at man i så fald kan tage testen 3 uger efter samleje, og der kan man så regne fuldstændig med resultatet. Efter 3 uger, vil man enten have haft sin menstruation (eller skulle have haft), eller også er der gået så lang tid, at kroppen er begyndt at producere det hormon testen måler, hvis man er blevet gravid.
Der findes dog det der hedder ”tidlig graviditetstest” der viser positiv ved en lavere koncentration end de normale tests. De kan derfor tages fra ca 5 dage før formodet menstruation, eller 8 dage efter befrugtning. Her skal man dog huske at sæden kan overleve 5-6 dage i æggelederen. Derfor kan man først være sikker på om ægget er blevet befrugtet eller ej efter 8 dage + en uge hvor sæden kan være overlevet inden ægløsning. Så altså kan du her nøjes med at vente ca 2 uger efter samleje, med at tage en test du kan regne med.
Så for at opsummere. Nej, du kan desværre ikke regne med graviditetstesten når som helst i din cyklus. Hvis du har lyst, kan du begynde at tracke din cyklus mere nøje. Der findes en masse app’s som kan hjælpe – så du måske i fremtiden har en lidt bedre forudsætning for at vide om det egentlig er din menstruation eller bare en pletblødning du oplever.
Vi håber svaret kunne hjælpe og ellers er du altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22 66
Mvh Sexlinien