Spørgsmål:
Hej Jeg har et spørgsmål. hvordan kan man gør til man har meget fladere bryster altså til man ikke kan se dem fordi ja jeg er trans og hader dem og ville ønske de ikke fandtes. (Har ikke en binder)

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Vi tænker, at det er en god idé at du ikke bruger binder endnu — en binder kan være en rigtig fin måde, at gøre brysterne flade, så de ikke er så synlige, men det kan være lidt hårdt for kroppen at bruge sådan én, når man stadig er ung, da den klemmer ret hårdt på overkroppen.
I stedet kunne det måske være en mulighed, at du prøvede nogle andre former for tøj/accessories, som kan gøre noget af det samme, men på en mere skånsom måde. Det kunne eksempelvis være en sports-BH, som man jo fint også kan bruge under tøjet, når man ikke dyrker sport. I mange sportsbutikker kan man også købe såkaldte 'kompressionstoppe,' der gør noget af det samme. Det vil vi råde dig til at se nærmere på — måske har du allerede en sports-BH, du kan bruge?
En anden mulighed er også at tage noget løst tøj på, der gør dine bryster mindre synlige ved at hænge løst ud over din krop. Det kunne f.eks. være en oversize t-shirt. Og når det engang stopper med at være så varmt som det er her i sommerugerne, kan det også hjælpe at have en vest og evt. flere lag på overkroppen.
Én ting er selvfølgelig at skjule brysterne for omverden, men noget andet er jo også, hvordan man selv har det i sin krop. Du skriver, at du hader dine bryster og ville ønske, at de ikke fandtes. Den slags følelser er du bestemt ikke den eneste transperson, der har haft, så du er ikke alene om følelsen. Men derfor er det stadig en rigtig ubehagelig følelse, som ikke bare går væk af, at man tager en stor t-shirt på. Derfor skal du vide, at der er hjælp at hente, også for unge transpersoner. Igennem din egen læge vil det evt. være muligt at starte i behandling med hormoner, som kan bremse din pubertet, så du f.eks. ikke vil få større bryster. Det kan du også læse mere om nederst på vores emneside, som du finder herVi vil også råde dig til at benytte en af de gode rådgivningsmuligheder hos LGBT+ Danmarks ungdomsafdeling. Dem finder du her.
Og selvfølgelig er du også altid velkommen til at skrive til os igen for nærmere rådgivning. Du kan skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 15 og kl. 19 — også i sommerferien.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140
_ år