Spørgsmål:
Hej Sexlinien. Jeg står i et rimilgt svært dilemma om jeg skal slå op med min kæreste eller ej. Vi har været sammen i snart et år og hun er sød og alt det der. Men jeg kan bare mærke at jeg er mere moden end hende og de diskussioner vi har handler kun om at hun har har svært ved at tage et nej og har svært ved at se mig lave noget andet, end at skrive og snakke med hende. Det resulterer så i at hun skriver til mig hele tiden og bliver urolig hvis jeg ikke svarer efter 5 sekunder. Jeg skal lige huske at nævne at vi begge to har autisme og hun bor stadigvæk hjemme, mens jeg bor på et kollegie på Frederiksberg. Jeg har virkelig prøvet på at berolige hende og få snakket om de problemer der er i vores forhold flere gange uden held. Den seneste situation der fik styrket mine tanker om at slå op med hende, var onsdag den 17. Juni, hvor jeg talte i telefon med hende om min bekymring for en af mine kammerater, om hans eks kæreste. Hun bliver så før jaloux( som hun også gør rigtig tit) fordi at jeg nævner at jeg er venner med min kammerats ekskæreste. Jeg siger så til hende jeg kun er Facebook venner med hende og ikke noget andet. I løbet af samtalen, nævner hun at hun gerne vil skrive til min kammerat, fordi hun også kender ham, men hun ved ikke om hun tør. Jeg prøver så at muntre hende op og så siger hun at jeg skal skrive til ham for hende, hvor jeg så siger til hende at det synes jeg hun selv skal gøre. Det gør hende så sur på mig og vi ender med at lægge på og hun sender mig sure smileyer resten af dagen. Hun skriver i øvrigt også hele tiden at jeg ikke må slå op med hende og det gør det ekstra svært for mig, da jeg ikke kan lide at gøre nogle kede af det og skuffe nogen. Jeg vil gerne kæmpe for mit forhold men føler bare at jeg har gjort hvad jeg kunne og at jeg ikke kan gøre mere. Hvad er jeres bedste råd til mig?

Svar:
Hej og tak for din henvendelse.
Det lyder helt rigtigt som en svær situation at stå i. Vi kan forestille os og fornemme, at der er rigtig mange forskellige overvejelser og tanker inde i dig. Det er i sidste ende dig, der skal finde ud af hvad der er rigtigt for dig at gøre, men vi vil meget gerne dele vores tanker med dig.
Jalousi er en rigtig svær størrelse at arbejde med, men det er også en virkelig normal ting. Næsten alle mennesker oplever at være jaloux på et tidspunkt i deres liv. Selvom der selvfølgelig er nogen der føler jalousi mere end andre. Men det er også noget man sagtens kan arbejde med. Rigtig mange mennesker lærer at blive bedre til at styre deres jalousi – men det kræver nok at man arbejder med det, og ikke mindst det der gør at man er jaloux. Nogle gange skyldes det usikkerhed, mistillid eller at man tidligere i livet har haft nogle oplevelser der gør, at man har svært ved at slappe fuldstændig af, når man lægger sine følelser i andre menneskers hænder, som man jo gør i et parforhold. Hvis du har mod på det og lyst til det, kan du jo prøve at snakke med hende om det. Du er også velkommen til at opfordre hende til at skrive eller ringe til os. Så kan vi snakke med hende om hendes følelser, og hvad det er der gør at hun får det som hun får det.
Når det så er sagt, så behøver det ikke at være dit ansvar. Hvis man gerne vil kæmpe for forholdet, og hjælpe hinanden med at udvikle sig positivt, kan det kræve en masse energi. Det kan være en super god ting, som man kan blive rigtig glad for at have gjort begge to. Men nogle gange sker det jo også, at der ikke er mere man kan gøre. Eller at man simpelthen ikke har lysten eller overskuddet til at kæmpe mere for forholdet.
Det lyder som om, at du har prøvet at snakke med hende om jeres udfordringer – og det er rigtig godt. Det er nemlig den eneste måde man rigtig kan komme dem til livs. Det er okay, at være meget ærlig med din kæreste og fortælle hende, hvis det er sådan du har det, at du synes det er rigtig svært at være i jeres forhold, når du har en følelse af, at du ikke kan foretage dig andet end at skrive med hende og du synes det er svært, at du ikke kan sige nej til hende. På den måde spiller man med meget åbne kort. Det kan være svært at sige til sin partner, at man har det svært i parforholdet, men det er på en måde det mest ærlige at gøre. På den måde giver man sin partner en mulighed for at udtrykke sine følelser omkring det, og måske også en mulighed for at prøve at møde dig, og se om hun kan gøre noget for at i får det bedre sammen. Det kan nogle gange føles nemmere ”bare” at slå op – fordi så skal man ikke have alle de her snakke. Men hvis du har lyst til jeres forhold, og har lyst til at være kærester med hende, hvis nu hele den her situation med jalousien blev bedre – er det måske værd at prøve?
Men som sagt, er det også okay, hvis man når frem til at man ikke skal være kærester mere. Det kan man ikke gøre for, og det sker jo bare nogle gange.
Det er også okay, at sætte grænser som du fortæller, at du gjorde i situationen den 17.juni. Det er ikke dit ansvar at tale på din kærestes vejene, og det er vores indtryk at du prøvede på at opfordre hende til selv at skrive til jeres fælles ven, men at det ikke blev taget så godt imod. Måske kan det hjælpe i sådan nogle situationer at spørge hende, hvorfor hun får det som hun får det. Hvad er det ved, at du ikke vil skrive på hendes vejene, der gør at hun bliver sur på dig. Hvad får det hende til at føle? På den måde kan man faktisk få snakket om, hvad det var der gik galt i kommunikationen og præcis hvad hinanden føler i situationen.
Du er altid velkommen til, at skrive til os eller ringe på 70 20 22 66
Mvh Sexlinien.