Spørgsmål:
Hej. Jeg er en mand på 28 årsom ikke har været i seng med en pige endnu. Jeg vil bare gerne høre noget om, hvad man kan gøre for at undgå de pinlige fejltagelser, som der kan forekomme ved det første samleje? Har I nogle gode råd, som jeg (og eventuelt andre) kan få glæde af? Hvad kan f.eks. gå galt under et samleje, og hvordan? Er der noget man skal være særlig opmærksom på? Jeg ønsker jo kun mig selv den bedste førstegangs oplevelse, da det får stor betydning senere - har jeg hørt. Er det bedre at vente til at, man finder den rette, eller skal man bare springe ud i det og møde en eller anden ud i byen så man kan tage med hele ? Jeg vil også gerne vide, hvor længe man bør dyrke sikker sex med en pige, før man kan gå over til mundsex, eventuelt p-piller? Og eventuelt uden kondom Er det nødvendigt med en test, før man går over til tongue kys ? Jeg er meget optaget af stillinger og så videre inden for sex. Det er også vigtigt for mig at få en god oplevelse for os begge så vi kan virkelig nyde det sammen. Er det kun mænd, som er det? Og skal man nøjes med den almindelige stilling den første gang? Altså manden ovenpå kvinden (missionærstilling)?

Svar:
Hej og mange tak for din henvendelse!
Du stiller rigtig mange gode og spændende spørgsmål, som vi vil forsøge at besvare så godt som muligt. Først og fremmest vil vi sige, at det er helt normalt at være nervøs eller usikker, når man ikke har prøvet at have sex endnu, uanset alder. Mange kan føle, at de skal vide alt og være helt forberedte, før de har deres første gang, men sådan fungerer det sjældent i virkeligheden. Der findes nemlig ikke én rigtig måde at have sex på, og der findes heller ikke en manual, der passer til alle.
Det gælder både i forhold til hvordan og med hvem, man har sex første gang. For nogle er det vigtigt, at det er med en person, de har følelser for, mens andre har deres første gang med en, de fx møder i byen. Begge dele kan være lige gode oplevelser – det vigtigste er, at det føles rigtigt for dig, og at du har lyst.
Hvis du gerne vil have en god oplevelse, kan det være en rigtig god idé at fortælle den person, du er sammen med, at det er din første gang. Det kan skabe tryghed, mindske nervøsitet og gøre det lettere for jer at tale åbent både inden og undervejs. Kommunikation er nemlig en vigtig del af sex – især første gang, hvor man måske er lidt usikker på, hvad der føles godt for både sig selv og den anden. Det er helt okay, ja faktisk en god ting, at spørge undervejs ”hvordan føles det her?” eller ”kan du lide det?”. På den måde kan I sammen finde ud af, hvad der føles godt, og det kan også give dig en følelse af, at du gør noget rigtigt.
Helt konkret kan det være en god idé at starte med forspil, fx kys, kys på kroppen eller berøring. Det hjælper jer begge med at slappe af og få lyst. Hvis I har vaginalsex, er det vigtigt, at din partner er våd nok – ellers kan det gøre ondt. Her kan forspil eller glidecreme hjælpe. Hvis I har oralsex, er det en god idé at tale om, hvad I hver især synes er rart, og starte blidt. Det vigtigste er, at I begge føler jer trygge og siger til og fra undervejs.
Du skriver også, at du tænker over, hvilke stillinger der vil være gode første gang. Mange starter med missionærstillingen, hvor manden ligger oven på kvinden, fordi den er enkel og derfor nem at starte ud med. Men der findes ikke nogen regel om, at man skal starte med den. Det vigtigste er, hvad I begge har lyst til og synes er rart. Nogle gange vil det være noget, man finder ud af sammen undervejs. Det kan også være hende du er sammen med selv har en stilling, som hun foretrækker og synes er rar. Hvis du har lyst, kan du kigge på vores hjemmeside, hvor vi har en side omkring stillinger:Samleje i skeden | Hvordan gør man? Sexlinien.dk? Det kan måske give lidt inspiration til første gang.
I dit brev, spørger du også ind til testning og sikker sex. Hvis ingen af jer har haft sex eller været i kontakt med andres kønsdele før, kan I ikke være smittet med sexsygdomme, og så er der ikke behov for test inden. Til gengæld er det stadig vigtigt at beskytte jer mod graviditet, fx ved at bruge kondom eller anden prævention. Nogle vælger også at få lavet en test for sexsygdomme, før de begynder at have sex uden kondom – det er en personlig beslutning, som du kan tale med din partner om.
Du spørger også til, hvornår det er “sikkert” at have mundsex eller kysse med tunge. Her gælder de samme tanker. Sexsygdomme smitter primært gennem kontakt med slimhinder og kropsvæsker, men almindeligt kys (selv med tunge) regnes som meget lav risiko.
Det er tydeligt, at det er vigtigt for dig, at både du og din partner får en god oplevelse, og det er en rigtig fin indstilling at have. Den bedste måde at sikre det på, er at være nysgerrig, lyttende og åben, både over for din egen krop og den andens. Sex er noget, man lærer hen ad vejen, og det er helt okay, hvis alt ikke går som planlagt. Det vigtigste er, at du gør det i dit eget tempo og med en, du føler dig tryg sammen med.
Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du altid meget velkommen til at skrive til os igen eller kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien
XX 37