Spørgsmål:
Hej, Tidligere i år oplevede jeg at jeg havde svært ved at få rejsning under sex, og siden da har jeg haft problemer med dette. Jeg har ikke problemer med det under onani, så jeg tror det kommer af noget præstationsangst i forbindelse med sex. Jeg har ikke indtil videre haft nogle voldsomt lange forhold, så jeg føler også at presset for at skulle "præstere" er større, da det enten har været one night stands eller andet kortvarigt. Jeg er for nyligt begyndt at ses med en nu, og er lidt frustreret over problemet, da jeg jo gerne vil give et godt indtryk over for hende. Er der noget man kan gøre for at komme ud af denne dårlige cirkel af præstationsangst under sex?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Ud fra det du beskriver, er det meget sandsynligt at dine rejsningsproblemer skyldes præstationsangst. For nogle personer, kan rejsningsproblemer også have fysiologiske årsager. Men i og med at du selv oplever et pres for at skulle præstere, og ingen problemer har under onani, er grunden til problemet nok mental. Det betyder dog også, at du selv har mulighed for at løse eller mindske problemet ved at gøre dig nogle overvejelser og tale med din partner om det. Vi vil prøve at opridse nogle forskellige handlingsmuligheder og refleksioner, som du kan tage i brug, hvis du føler, at det kunne virke godt for dig.
Det vigtigste man kan gøre, er formentlig at tale med sin sexpartner om, hvordan man har det. Det kan for mange være det mest effektive værktøj til at bryde den dårlige cirkel, som du beskriver. Ofte kan selve idéen om, at man ikke kan få rejsning også være årsagen til rejsningsproblemerne. Det kan derfor hjælpe meget, at dele sine bekymringer; på den måde kommer idéen 'ud af hovedet', og måske hjælper det med at bremse tankerne inden de overtager al kontrollen over én.
Det er også vigtitg at huske, at sex slet ikke behøver at være den vigtigste del af en romantisk relation. Det lyder som om, at din nuværende sexpartner er én, som du ses med mere regelmæssigt. Og hvis I er glade for hinanden, er det formentlig meget andet en det seksuelle som bærer relationen. Måske kan det hjælpe at huske på, at du er meget mere værd end din seksuelle præstation - og at hun sikkert sætter pris på rigtig mange andre gode ting, som du er i hendes liv.
Når det er sagt, så er sex selvfølgelig ikke ligegyldigt, og et godt sexliv kan også være en dejlig og vigtig del af et forhold. Derfor kunne det selvfølgelig være rart, hvis du kunne få afhjulpet dine rejsningsproblemer. Men det kunne måske også være en god ting, at prøve at dyrke former for sex, som ikke nødvendigvis kræver et stiv pik. Sex er meget mere end kun penetration (sex hvor en pik føres ind i en skede). Hvis I i stedet rettede fokus mod sex med berøring og kærtegn med hænder og mund på kønsdelene og andre følsomme steder på kroppen, vil I opleve en masse seksuel nydelse sammen - uden at det 'afhænger' at, om du kan få rejsning eller ej. Måske vil dét i sidste ende også medføre, at præstationsangsten aftager en smule, fordi at du sagtens ville kunne 'præstere' uden nødvendigvis at skulle have rejsning.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at ringe/skrive til os igen alle hverdage mellem kl.15 og 19. Vores telefon nr. er 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien