Spørgsmål:
Kære brevkasse. Jeg er jomfru, og selvom det ikke er noget jeg skammer mig over, så føler jeg mig virkelig klar til at have sex. Der er bare det problem at jeg aldrig har haft en kæreste og det er dels fordi jeg lider af voldsom angst og jeg har haft depression i mange år. Derfor har jeg ikke haft muligheden for at komme tæt på mennesker. Jeg har flere gange overvejet at tage i swing klubben og finde en tilfældig fyr, bare så jeg kan få det overstået. Men jeg tror jeg ville blive alt for angst i en sådan situation. Fornyligt har jeg også snakket med en af mine venner fra vores yoga hold, der lider af integration, om alt dette, og han åbnede op til mig og erkendte han har en stor crush på mig og vil med glæde tilbyde at give massage og have sex med mig, bare så jeg langsomt kunne få det ud af verden og stoppe med at "frygte" den del af relationen med nye mennesker jeg møder, og dermed måske have nemmere ved at gå længere end venskabelige relationer. Jeg har på den ene side virkelig har lyst til at sige ja til tilbuddet, da jeg stoler på ham, og ved han kender mig og min situation. Endnu mere fordi han har fortalt mig om sine følelser Men på den anden side, så frygter jeg også, hvad der kan ske med vores venskab bagefter. Så er det en dårlig idé at sige ja til hans tilbud om at have sex, bare så jeg kan få det overstået? Hilsen Jomfru Maria

Svar:
Hej Jomfru Maria,
Ens første gang og relationer mellem venner er altid udfordrende situationer, men det lyder som om du er meget velovervejet omkring situationen og har tænkt over det. Det virker som om du gerne vil det og han også vil det, så prøv at mærke efter, om fordele ved at have din første gang med ham opvejer de eventuelle ulemper.
Hvad du måske vil finde ud af, er at det er mindre specielt end hvad man forstiller sig, men kan stadig være rigtig stressende, så at det sker med en sikker person i sikre omstændigheder er en god ide. Når det kommer til hvad der skal ske med jeres venskab efter, så kan det måske være en god ide at have en samtale med ham om hvad jeres forventninger er, ikke kun til sexen men også til muligheden om et forhold. Hvis han f.eks. gerne vil have et forhold og du er interreseret i et venner med fordele scenarie eller at det kun skal være én engangs ting, så kan det være en god ide at afstemme jeres forventninger. I et sådant scenarie kan i stadig have sex helt fint, men det fungerer bedst når i kender til hinandens intentioner. Der er mange mennesker som har haft en seksuel relation og er gået tilbage til en helt almindeligt venskab. Det vil nok kræve nogle samtaler hvor i italesætter det og finde ud af hvordan i er komfortable med tale om det og hinanden i fremtiden, men det er noget i kan forløse ved at tale om det. Ellers lyder det som en god mulighed.
Ellers vil jeg bare sige at i skal tage det roligt og bruge rigeligt med glidecreme :)
Hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil have noget uddybet, så skal du bare skrive ind eller ringe på vores telefon på 70202266.
Mvh Sexlinien