Spørgsmål:
Jeg er en kvinde på 20 år, men er først lige begyndt og have sex. Har prøvet det 3 gange nu, men jeg er så stram, og det gør ondt på mig. Prøver ellers og slappe af, men det er svært, når det gør ondt. De to første gange er det lykkedes, at han kunne trænge ind i mig, men det gjorde ondt. Her tredje gang med en anden fyr måtte vi opgive det. Han kunne slet ikke trænge ind i mig, selvom han gjorde mig tændt, og jeg havde lyst. Jeg synes, at det er vildt irriterende. Vil så gerne kunne nyde det. Hvorfor er det sådan? Og hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Puha, det lyder rigtig ubehageligt, og det er selvfølgelig ikke meningen at det skal gøre så ondt. Det er normalt at det kan være lidt svært de første gange, men det bør ikke være fuldstændig umuligt. Der kan være flere årsager til smerten, og du kan selv prøve et par metoder, men hvis det ikke gør det nemmere og mere rart, så vil vi anbefale dig at tage til din læge, eller en gynækolog, og få tjekket af alt er som det skal være. En del kvinder kan nemlig godt få muskelspændinger i underlivet, som gør det ekstra svært og smertefuldt at have penetrationssex. Men det kan også være andre årsager - ikke noget alvorligt, men noget som vi klart synes du skal få tjekket hvis smerten ikke går væk. Der kan nemlig gøres noget ved det!
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe til os på telefonnummer; 70 20 22 66, eller fange os på chatten. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
Bedste hilsner Sexlinien